koruyan korunan karşısında sessizdir


 25.11.2012 00:04


 “geniş bir vatanım var. kafamdaki bir parça beyin on ülkeden geliyor. en has değerim hangi ülkeden…bilemem ki!”. richard dehmel.

muhan soysal, odtü’de sınav yaptı, sınavda tek soru şu: ‘neden?’
sınavdan bir öğrenci geçer not aldı. cevap: ‘neden olmasın?’
the olay, gerçektir.
muhan soysal bir filozof idi, göçtü.
muhan soysal, ‘titreşim’ üzerinde duran bir adamdı.
gitsin. giderken bir şey bıraktı. muhan hoca’yı hatırlıyorum. muhan hoa’yı hatırladığımda hafifliyorum. yer çekimi katsayısı küçülüyor. tabiat bir sürpriz yapıyor.
filozof herhangi bir şeyi yaparken düşünce ile yapar. aklında bir düşünce vardır ve olan düşünceyi en iyi şekilde gösterir, hissettirir, düşündürür.
kedini satmak/ pazarlamak/marka yapmak değil. kendi belirsizliğini ortadan kaldırmak. evrendeki yerine dair bir fikir sahibi olmak.
muhan soysal, gittikten sonra ‘nedensellik’ ile ilgili bir olay olmadı.
bir kez dokunmak /bir kelime söylemek/ hakikatle irtibatlı tek bir imâ bir olaydır.
işte bu çok büyük bir olaydır.
 hayatı boyunca bir kez düşünen bir varlık/ insan, varlık endişesinden kendini kurtarır.
kurtulmak, nihai değildir. hatırlamak ve hatırlatmak gerekli.
durmadan kurtulmak gerekli. hiç durmadan. her ân.
nedensellik üzerinde düşünmek her ân.
arada kalmak, iknâ olmamak.
ahlâklı insanların iknâ olması imkânsıza yakındır.
ulus baker: “nedensel olanda bir kör nokta vardır. o kör nokta, etki/tepki yasasına ilişkin bir çerçevede örneklendirilebilir. Yere düşüp parçalanan bir cismi ele alalım. bu cismin kütlesi, aktif gücüne karşılık aldığı bir ‘neden’ değildir.  çünkü kütle, kırılırken, ‘bir dönüş etkisi’ içinde, cismin düzenini parçalayan bir gücün içine dahil olur, onunla bütünleşir”.
büyük soru: neden nedir?
ulus baker: “nedenlerin kavramlaştırılamadığı bambaşka bir çerçeve de var. ne zaman bir nedenden söz etsek, tartışmanın içinde kavramsallık karşıtı, belirsiz bir kıymık kalır. sögelimi, ayın safhaları gelgitin nedenidir deriz. oysa gelgit yaşayandır, aktüelin ta kendisidir. ve yine, miyasmaların ateşin nedeni olduğunu söyleriz. bununla, bilimsel açıdan neden, işte bu boşluk, bir kör nokta kalır. felsefe açısından neden, işte bu boşlukta, bu aralıkta gezinen, titreşim bir nedendir”.
mes’ele işte bu, tirteşim.

kalbî selâm ile.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder