02.02.2013 06:00
“uzakta, çok uzaklarda ilerleyen dünya tarihi, senin ruhunun dünya tarihi”. kafka.
hitler, kavgam isimli
kitabında, not etti: bir yalanı üst üste tekrarlarsan gerçek olur, oluyor. işin
sırrı tekrarda. hitler, tekrarın ne anlama geldiğini biliyodu. ve çok iyi
bildiğini uyguladı.
hitler, bir sürü yalan
söyledi. bir konuda ısrarcı oldu, söyldiğini yalanları tekrar etti. aynı yalan,
etkili olur, gerçek olur! dinleyen inanmaya başlar.
bir hipnoz yöntemi.
herhangi bir şeyi
tekrarla ve bu tekrar karakterin olmaya başlar. insanlar hayatta bu şekilde
kandırılırlar.
kendisinin kötü olduğuna
inanan bir insan, the cümle’yi yeteri kadar kendine söylerse, kötü olmaya
başlar. hayatın anlamsızlığını kendi kendine tekrarlayan bir süre sonra
herşeyin anlamsız olduğunu hisseder.
gerçekliğin ne olduğunun
bir önemi yok. önemli olan, belirleyici olan, gerçeğin nasıl anlaşıldığıdır.
aynı olay iki ayrı şekilde yorumlanabilir. en az. çıkış için imkân daima var,
olmalı.
hayatın amacının iyilik
yapmak olduğunu düşünüyorsan, bunu sık sık tekrarla ve böylece hayatının amacı,
iyilik yapmak, olacaktır. insan, kendini inandırır, kandırır.
reklâmlar bu şekilde
etki eder. tekrar eder dururlar. ve çocuk dili kullanılır reklâmlarda. reklâmcı
tekrarlama bilimine inanır, the marka’nın en iyisi olduğunu söyer durur. bunu
ilk duyduğunuzda inanmayabilirsiniz. ama tekrar tekrar duyunca inanmaya
başlarsın. zamanla inanç oluşacaktır. hatta bu öyle bir inançtır ki, bilincinde
bile olmazsın. bilinçaltına yerleşir. bir gün markete gittiğinde, the marka’ya
doğru uzanırsın. tekrar işe yaramıştır. sizi hipnoz etmiştir.
hitler, gerçek ile yalan
arasında tek bir fark olduğunu söylüyor: gerçek, çok sık tekrarlanmış bir
yalandır.
insanlar her türlü
yalana inanabilirler. yeter ki sen tekrar etmeye devam et.
tartışmaya gerek yoktur.
reklâmlar asla tartışmaz. reklâm seni iknâ eder, tartışmaz.
tartışan birisi seni
iknâ etmeyebilir. yumuşak yöntemlerle tekliflerde bulunup duran ve sert
tartışmalara girmeyen birisi ise sizi iknâ edebilir.
birisi seninle
tartıştığında savunmaya geçersin. birisi devamlı bazı şeyleri dolaylı yollardan
imâ ederse iknâ olmaya meğilli olursun.
reklâm, yalnızca
reklâmdan ibaret değildir. bir propaganda tekniği olarak reklâm, her yerde var.
okulda, sokakta, politikada.
selâm ile.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder