12.12.2012 02:00
‘insan bir tezatlar mecmuasıdır’. tanpınar.
milliyet gazetesinin ikinci sayfasında
mümtaz soysal’ın yazısını okudum.
mümtaz soysal, mülkiye’de hoca idi.
mülkiye’ye girmeye karar verdim. üniversiteye giriş sınavı ve mülkiye’ye
girdim. mümtaz soysal’ı koridorlarda aramaya başladım, merdivenlerin başında
bir müthiş kalabalık, kısa boylu sesi kısık bir adam, konuşuyordu ve mümtaz
hoca, karşımda.
ilk dersine girdim, mümtaz hoca, ilk
derse başladı: “buraya bir şey öğrenmek için geldiyseniz kapı orada derhal
çıkın ve bir daha okula gelmeyin burada bir şey öğrenemeyeceksiniz/ yalnızca
kafanız karışacak/ kafası karışıklarınızdan bazıları ne yapacaklarına karar
verecekler / diğerleri önemli değil”.
durumu idrâk ettim. mülkiye’nin
kütüphanesi açıktı ve 85 bin kitap vardı içinde süreli olanlar hariç. sayı
büyük gelmişti, kongre kütüphanesi’ndeki 2,5 milyon basılı eser sayısını henüz
bilmiyordum.
mülkiye, mülkiye’den ibaret değildir.
benim için de olmalı. mülkiye; bilsay kuruç üniversitesi’nden, korkut boratav
üniversitesi’nden, tuncer bulutay üniversitesi’nden, yılmaz akyüz
üniversitesi’nden, ilber ortaylı üniversitesi’nden, türkkaya ataöv
üniversitesi’nden, oluşur, unuttuklarım değil not etmediklerim de var.
mülkiye ilk sivil okul. kuruluş yılı
1859. 153 yıllık mektep. bu, iyi. mülkiye, cambridge’ın olduğu bir dünyada
nerede, buyük soru.
mülkiye bir ruh demektir ve ruh, yaşar,
yaşıyor. marşı, ey vatan gözyaşların dinsin/ yetiştik çünkü biz, göstergedir.
mülkiyelilik, önce mülkiye/ sonra türkiya, ilkesi, türkiya’yı kurtaracak
olanların mutlaka varolacağı anlamındadır. önünde sonsuz bir zaman dilimi olduğuna
olan kati inanç.
özel çıkar ile kamu çıkarı ayırımında,
mülkiyelilik, kamu çıkarından yana olmaktır. kapitalizmden yana olan mülkiyeli
sayısı azdır. mülkiyeli, piyasa sistemi bilir ve piyasanın tahribatının toplumu
ortadan kaldırdığını.
abdüllatif şener, her mülkiyelinin
biraz komünist olduğunu söyledi. komünist değil, biraz komünist.
baudrillard: ‘ insanı şaşırtan bir
başka şey de toplumsalın aşılıp geçilmesiyle ortaya çıkan ve toplumsaldan daha
toplumsal bir şeye benzeyen kitledir. burada da anti-sosyalin tepkisizllik,
direniş, sessizlik gibi tüm olumsuz enerjilerini yutmuş bir toplumsal vardır.
toplumsal mantık burada varabileceği en üst noktaya, yani amaçlarını tersine
çevirdiği bir tepkisizliğe ve kendi kendini yok ettiği bir noktaya ulaşmaktadır.
kitleler toplumsalın kendinden geçmiş hâli, kendinden geçmiş biçimidir.
Kitlelerin toplumsalı tüm içkinliğiyle yansıtan bir ayna olduğu söylenebilir’.
kapitalizm ya da komünizm sistemleri
dışında, mesele, bir mektep ve mektepli için mesele, coğrafya ve tarih bilinci
meselesidir.
selâm ile.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder