28.12.2012 00:00
türkiya’da okumak imkânsızdır.
okumak için okunur,
okumak, bir amaç için okumak, okumak değildir, zihin nasıl çalışır, fizikötesi
alanda nasıl ilişki kurar, bilemiyoruz, okumak, zihne ilişki kurması için imkân
verir, insan farkında olmadan düşünür.
mahalle, okutmuyor.
mahalle ve alış veriş merkezi. bir de kadınlar.
express, ekim kasım
aralık 2012, tarihli, sayısıda besim f. dellaloğlu, bir işaret fişeği
fırlatıyor. nihat genç’in bu topraklarında. göğe. görülebilecek kadar yükseğe.
bir iki kişi görecektir.
besim f. dellaloğlu,
türk kahvesi ile espresso kahvesi, kelimelerini kullanıyor. muhteşem.
dellaloğlu: “kavramlar
ve kurumlar tarihseldir. shakespeare’ben batılı biriyim’ demiyordu ya da
mevlâna ‘ben doğu’nun şairiyim’ demiyordu. medeniyet kavramının ortaya çıkışı,
‘civilisation’ kelimesinin sözlüklere girişi 1700’lü yıllarda oluyor batı’da.
‘civilisation’ kavramının ortaya çıkışı, batı’nın kendine doğu inşa etme
süreciyle paraleldir. bu tarafsız bir kavram değildir, medeni olanlar/ medeni
olmayanlar ayrımına dayanıyordur. ‘civilisation’ batı’nın kendine verdiği
addır. oryantalizm batı’nın doğu’ya kendisinden bir öteki yaratmak için
küçümseyerek baktığı göz demektir. doğu-batı kavramlarının içideki tarihselliği
görerek mümkün olduğu kadar tırnak içinde kullanmalıyız. doğu ile batı’yı
komplekslere kapılmadan birer beslenme kaynağı olarak alıp kendilik
üretmeliyiz. kimlik daraltıcı ve ve hapsedici bir kavramdır. buna rağmen,
toplum olarak kimlik konusuna o kadar takıldığımız anlar oluyor ki, bir türlü
kendimizi gerçekleştiremiyoruz. bir kimliğin içinde yetinmemiz,
algılarımızı kimliklerin esaretinde oluşturmamız bir eksiklik halidir.
tanpınar’ın bu komplekslerden uzak olduğunu düşünüyorum. kimlik insanı değildir
tanpınar, aksine kişilik insanıdır. ‘arada kalmışlık’ bence tanpınar’ı
tanımlamaz. tanpınar arada kalmış bir yazar değildir, doğu’nun da batı’nın da
farkında olan ve budan kendilik üreten bir yazardır”.
bir: besim f.
dellaloğlu, tanpınar ve benjamin’i birlikte okuyarak radikal bir şey yaptı.
radikal, gerçek anlamında. hakikat.
iki: besim
f.dellaloğlu’nun gramsci’yi okuduğunu hissediyorum, çok açıklayıcı bir yöntem
sahibidir.
üç: medeniyetler
çatışması değil, bir ilişki ve bütünleşme süreci var ve the durum, türklerde
yanlış görülüyor.
dört: batı/ doğu’yu
anlamak, tarihi bir yana bırakarak değil, tarihî önyargıları bir yana bırakarak
mümkün. sakin bir ruh hâleti ile. namus/ ahlâk meselesi değil, bir zevk/
yöntem/ varoluş meselesidir.
beş: batı/ doğu’yu
anlamadan türkçü islâmcı/ sosyalist olmak imkânsızdır. dışarıdasınızdır.
selâm ile.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder