05.01.2013 01:01
‘bir tarihçi olabilirdim belleksiz şehirlerin
duvarlarında kazılan’ müslüm
türk.
walter benjamin, üretici
olarak yazar, başlıklı yazısına dair, onur bilge kula, cumhuriyet kitap’ta, 3
ocak 2013, sağlam yazı yazdı, benjamin’e bakmak zamanıdır, benjamin’in eseri
masanın üzerinde durmalı.
kula’nın hatırlatması,
27 nisan 1934 günü, paris faşizm araştırmalar enstitüsü’nde, türkiya’da bir
faşizm araştırmaları enstitüsü neden kurulsun, benjamin, yaptığı kokuşmasına,
şairin yaşama hakkı’nın istediği gibi şiir yazma özgürlüğü konusunda
düğümleniyor, tezi ile başlıyor.
benjamin’e göre, toplumsal
durum/ düzen yazara/ şaire bu özerkliği vermek istemez, istemiyor, yazar, bir
saf/taraf seçmeye zorlanıyor. bir baskı var. görünür ya da görünmez bir baskı
ile yazar, işçi sınıfının safını seçiyor, varsayımı ile, özerkliğini yitiriyor.
yazar, bu durumda, bir
bülten yazıcısı oluyor. böyle yazarlar bir eğilim izlemektedirler, eğilim,
taraf, karşılığında kullanılabilir, benjamin’e göre, eğilim etrafındaki
tartışma verimsiz ve sıkıcı, olmaktadır.
türkiya’da olay
konuşuldu, konuşma 1960’lı yıllarda başladı, devam ediyor. tarzsız.
ortada bir saçma metin
var, varsayalım, eğilim, devreye giriyor ve saçma metin, bir edebiyat/ sanat
yapıtı olarak gösteriliyor. bir boşluk oluşturuluyor. benjamin, bağlamında
değil. eserin ne işe yaradığına dair.
the metin bizden yana. o
hâlde o bir sanat eseridir.
eğilim, bir otomat ile
niteliği oluşturuyor!
benjamin’in ilkesi: bir
edebiyat ürününün eğilimi, ancak edebiyat açısından da doğruysa, politik
bakımdan doğru olabilir. ya da politik bakımdan doğru olan bir eğilim, yazınsal
bir eğilimi de kapsar.
necip fazıl kısaküret,
nfk, ile ilgili menderes’ten para istedi/ aldı konuşmaları, benjamin’in ilkesi
bağlamında yapılmadı.
olay bir tartışma
değildi. konuşma idi. tartışma bir bağlamda bir yöntem ile yapılır. öteki bir
konuşmadır. ses çıkarmak, karıştırmak, gürültü yapmak, boş yere enerji harcamak
ve iktisadi anlamda üretim.
nfk’nin eseri,
menderes’ten aldığı para’dan dolayı mı ortaya çıktı/ etkilendi ve nfk dönemin
koşullarında nerede yer aldı, ve başka sorular.
piyasa mekanizmasının
hâkim olduğu bir dünyada para kazananların/ kazandıranların the eser üzerinde
konuşmalarının bir anlamı yok. işleri değil.
selâm ile.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder