necip fazıl kısakürek’e dair konuşmalar

  05.01.2013 01:01

‘bir tarihçi olabilirdim belleksiz şehirlerin duvarlarında kazılan’ müslüm türk.

walter benjamin, üretici olarak yazar, başlıklı yazısına dair, onur bilge kula, cumhuriyet kitap’ta, 3 ocak 2013, sağlam yazı yazdı, benjamin’e bakmak zamanıdır, benjamin’in eseri masanın üzerinde durmalı.

kula’nın hatırlatması, 27 nisan 1934 günü, paris faşizm araştırmalar enstitüsü’nde, türkiya’da bir faşizm araştırmaları enstitüsü neden kurulsun, benjamin, yaptığı kokuşmasına, şairin yaşama hakkı’nın istediği gibi şiir yazma özgürlüğü konusunda düğümleniyor, tezi ile başlıyor.

benjamin’e göre, toplumsal durum/ düzen yazara/ şaire bu özerkliği vermek istemez, istemiyor, yazar, bir saf/taraf seçmeye zorlanıyor. bir baskı var. görünür ya da görünmez bir baskı ile yazar, işçi sınıfının safını seçiyor, varsayımı ile, özerkliğini yitiriyor.

yazar, bu durumda, bir bülten yazıcısı oluyor. böyle yazarlar bir eğilim izlemektedirler, eğilim, taraf, karşılığında kullanılabilir, benjamin’e göre, eğilim etrafındaki tartışma verimsiz ve sıkıcı, olmaktadır.

türkiya’da olay konuşuldu, konuşma 1960’lı yıllarda başladı, devam ediyor. tarzsız.

ortada bir saçma metin var, varsayalım, eğilim, devreye giriyor ve saçma metin, bir edebiyat/ sanat yapıtı olarak gösteriliyor. bir boşluk oluşturuluyor. benjamin, bağlamında değil. eserin ne işe yaradığına dair.

the metin bizden yana. o hâlde o bir sanat eseridir.

eğilim, bir otomat ile niteliği oluşturuyor!

benjamin’in ilkesi: bir edebiyat ürününün eğilimi, ancak edebiyat açısından da doğruysa, politik bakımdan doğru olabilir. ya da politik bakımdan doğru olan bir eğilim, yazınsal bir eğilimi de kapsar.

necip fazıl kısaküret, nfk, ile ilgili menderes’ten para istedi/ aldı konuşmaları, benjamin’in ilkesi bağlamında yapılmadı.

olay bir tartışma değildi. konuşma idi. tartışma bir bağlamda bir yöntem ile yapılır. öteki bir konuşmadır. ses çıkarmak, karıştırmak, gürültü yapmak, boş yere enerji harcamak ve iktisadi anlamda üretim.

nfk’nin eseri, menderes’ten aldığı para’dan dolayı mı ortaya çıktı/ etkilendi ve nfk dönemin koşullarında nerede yer aldı, ve başka sorular.

piyasa mekanizmasının hâkim olduğu bir dünyada para kazananların/ kazandıranların the eser üzerinde konuşmalarının bir anlamı yok. işleri değil.


selâm ile.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder