tarihi bırakıp günümüze gelecek olursak!

 02.01.2013 13:09

 “ ‘fakirlik ayıp değil’. hem de nasıl. hem ne kadar ayıp ediyorlar fakire. ayıp ediyorlar ve onu bu vecizeyle avutuyorlar”. benjamin.

tarihi tutan kim? tutmak için bilmek gerek. bilmek için bir teori kurmak. çıplak gözlerle bakıldığında görülen bir şey yoktur.
tarih, bugünü anlamak içindir, bugüne dairdir. geçmiş, tasarlanmış bir geçmiş kullanılır. tarihi bıraktığınızda hayatı bırakmış olursunuz.
ve tarihe bakmak?
nasıl ve nereden?
şimdide sorun olduğuna dair bir inanç varsa, geçmişe bakılıyor, bakılır. genellikle.
işler iyi değilse geçmişteki iyi ya da kötü bir şey hatırlanıyor, hatırlatmak için hatırlanıyor. politik olarak ve bir şey için. bir amaç için.
gramsci, bugünlerde, türkçe’de yeniden dirildi.
türkler, gramsci’yi okudu mu?
yeni çevrildi. 2012 yılında.
geç mi?
amerika ve kanada’daki çeviri tarihine göre çok geç.
gramsci, genç yaşında atıldığı zindanda, italyan tarihini, sosyal tarihi, entellektüelleri, politikayı, işçi sınıfını vekültürü yazdı, yeniden ve bireysel dilinde. bütün olmayan metinler şeklinde, defterlerine yazdı, hapishane defterlerine notlar düştü. saklı bir şekilde.
gramsci, zindanda göçtü.
erol güngör: “türkiye’de modern mânada bir ilim ve fikir geleneği bulunmadığı için, bütün mefhumlar gazetecilik seviyesinde bir muhteva kazanıyor ve herkes tarafından da öyle anlaşılıyor. Bu mefhum buhranının yaratılmasında belirli çevrelerin, bilhassa siyasî emel besleyenlerin büyük tesiri olduğu açıkça görülmektedir. fakat siyasî propagandıcıların aydınlar üzerinde bu kadar geniş tesir yapması, memleketteki bilgi ve fikir kıtlığını göstermesi bakımından herkesi endişeye düşürecek bir duruma gelmiş bulunuyor”.
erol güngör, the satırları, hisar, isimli muhteşem dergide, 1965 yılında yazdı.
zaman geçiyor. belki. değişmeyen şeyler var.
bir teori’ye göre, bin yıldır insanlık tarihinde değişen bir şey yok. şey, araç anlamında değil. araç değişiyor.

selâm ile.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder