amerika bir şaka


 17.09.2012 00:08

 “ama gül, küt küt atıyor”. seyhan erözçelik.

hegel, celeladdin-i rumi için şöyle der: “yaratılmış her şeyde tanrısalı görmeye çalışan ve onu bu varlıklarda gerçekten göre islam şairi öz benliğinden yüz çevirir. celâledin-i rumi’nin şiirinde, insanın kendi benliğinde mutlak olarak bir yana bırakıp dünyanın her bucağında o’nun varlığından başkasını görmeyerek, duygularının alanına giren ve kendisini çevreleyen gerçeklerde, o’ndan başkasının sözünü etmeyerek dile getirdiği tanrı aşkı, bütün yönlerde ışımaktan ve genişlemekten geri kalmayan bir kaynak gibidir”.
amerika, ingiltere’nin çoğulu değil. daha büyüğü ve saire değil. başka. bir şekilde uçuş hissi veriyor. bir boşluk. sonsuzluk fikri.
iktisat dersi. doktora sınıfı. türkiya’dan bir öğrenci, demokrasi ve insan hakları ile iktisadi gelişme arasında bir ilişkiden söz ediyor. ne kadar demokrasi o kadar gelişme! amerikalı hoca, hayret ediyor. japon, kore ve çin’de gelişime dair bir teori’den söz ediyor. sermaye birikiminin yöntemi üzerine. demokrasi ve insan hakları emperyalizminden söz ediyor.
iki ayrı ülkeden gibiyiz. aynı yer değil sözü edilen. amerika’da demokrasi dendiğinde ne anlaşılıyor? sandık, parti, şirket çıkarları ile genel fayda ilişkisi, vergi, para siyaseti, teknolojik dömüşüm, asya ile iktisadi ilişki.
kapitalin okunması.
on /on beş üniversitede sosyalistlerin ağırlıklı. rusça/ rus uzmanları. belki ideolojik anlamda değil  gerek okuma gerekse varsayım açısından. çalışırlar, çalıştırırlar. amerikalı, iş olayını kutsal bilir. iş ve kimlik ilişkisi.
hareketlilik. sonsuzluk imgesi.
nerelisiniz? türkiya. orası neresi? turan. İran.
amerikalı’yı amerikalı yapan bir düş’tür. zihinsel bir durum.  yalnızca bir varsayım.
baudrillard: “amerika, modernliğin özgün versiyonudur; bizler dublajı yapılmış, altyazısı yazılmış versiyonuyuz. amerika, köken sorununa boş veriyor; kökenle ya da efsanelere özgü bir otantik olmayla uğraşmıyor; ne geçmişine de kurucu bir gerçekliği var”.
tarih’in eli birilerinin omuzunda. duruyor. tutuyor. 
mantık farklı. diyalektik değil. baudrillard’ın olasılaşma mantığı. logique de potentialisation.
durmadan yenilenen bir yer.  iç savaşın ardından yaşanan iktisadi büyüme dalgasında yapılan evler ahşap. her ân hazır ve kurması yıkması kolay.
düş gibi.

selâm ile.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder