Belli yerlerde tarihsel belli yerlerde tarihsel ötesi


 21.09.2012 00:00


“şaşırmak büyük nimet şaşıramıyorum o halde varım”. cihat duman.

erdem ve ahlâksızlık kendiliğinden bilinir. nasıl bilinirse bilinir.
hakikatin kanıta ihtiyacı yoktur. hakikat yalnızca görülür. nasıl görüldüğünün bir açıklaması yapılamaz.
ismet özel, anlatmıştı. kapı çalar. adam, çalan kapıyı açar. kapıyı çalan, ben hakikatim, der. kapı’yı açan kapıyı hakikatin yüzüne kapatır. hakikati beklemiyordur.
tartışmak, saçma bir eylemdir. adı tv olan, bir aptal kutusunda tartışma programları olur. soğuk savaştan sonra ilk tartışma programı ‘kırmızı koltuk’ adında idi. kırmızı bir koltuk ve karşısında bir altan olurdu. ilk saçmalık kırmızı koltuk ile başladı. saçmalık devam ediyor.
tartışma, görmeyenler ve duymayanlar içindir. ne işe yarar? bittabiiki hiçbir işe.
ahmet hakan’ı tartışma programı idare ederken izledim. şaşırdım. ta ne ta ne konuşuyordu. konuşma ve anlama aksaklılara konuşuyordu.
aksaklılık.
karşındakini düşündüğünden /tarttığından değil, karşındakinin kim olduğunu, ne olduğunu hemen anlarsın. düşünme ile değil. yansıma ile. insan insanda yansır.
anladığını doğrudan söyleme. karşındaki korktuğundan saldırabilir. çıplaklık korku verir.
söylerken ton önemlidir. kelime değil, kelimeler değil, ton.
ton inanılmaz bir tekniktir.
mark twain evinde küfürlü konuşuyor. her ân bir yeni küfür. karısının aklına bir fikir gelmiş. mark’ı kendi silahı ile vurmak. “neden şu purolarını bir aptal gibi her yere koyuyorsun?” diye bağırmış. mark, yazıya ara vermiş, başını kaldırıp, “hayatım” demiş, “sözleri öğrenmiş olabilirsin ama tonu asla tutturamayacaksın.
italyanlar sokakta birbirlerine bağırmaya bayılırlar. bir gelenektir. her milletin sporu farklı. italyanların hakikati aramaz. fransızlar da aramaz. almanlar da. ya türkler? türkler de öyle.
kitle çıkmaz yolda ilerlemeye çalışır. yol bulmuş olsa dahi o yol hakikat yolu değildir. kitle yalnızca taleplerinin yerine getirilmesini ister. hakikat için cesaretsizdir. ve şiir okumaz.
başkalarının ne söylediğinin ne önemi olabilir?
başkaları, sabit değildir. değişkendir. tıpkı ekonometrideki bir değişken gibi. zamanın/mekânın bir fonksiyonu olarak değişirler. başkalarının ânlık söylediklerini genelleştirmek ve kendine uygulamak büyük hata. ölümcül olanı.
görülen bir şey hayali dünyanın parçasıdır. yalnızca bir parça. bütünün bir parçası. sen yalnızca seyrediyorsun. olayın içinde değilsin.  
dahil olmak mümkün. yalnızca hakikati gördükten sonra.

selâm ile.  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder