22.09.2012 00:00
“Yurtiçi savaşlarda halka
uygulanan tarifenin bir benzeri/ salağa yatmanın teröristçe tanımlanmasıdır”.
cihat duman.
dışarıdaki sorar: ekonomi iyiye mi kötü
ye mi gidiyor?
dışarıdaki, türkçe’de yok, outsider,
karşılığı olan.
the soru, tıpkı 212 numaralı ego
aracının kuğulu park’tan geçip geçmediği sorusudur. tıpkı değil, aynısıdır.
yanıt evet ise rahatlayacaktır
potansiyel yolcu. hayır ise duracaktır.
hegel’in, rasyonel olan gerçektir/
gerçek olan rasyoneldir, prensibi özneden olanın nesnede/ nesnede olanın öznede
bulunması, açıklaması bir şaka olarak duruyor.
özne nesne özdeşliği fikrini lukacs şu
şekilde özetliyor: “bu özdeşlik hegel’de düpedüz mantıksal felsefi biçimde
meydana geliyor, yani feragat edileni, özünden verileni geri aldıktan,
yabancılaşmayı içerip aştıktan sonra, felsefede mutlak akıl –ruhun en üst
aşamasına ulaşması ve öz bilinçliliğin kendine varış veya dönüş şeklinde…”
lukacs, hegel’in özne-nesne özdeşliği
fikrini tarihsel materyalizme oturtmaya çalışıyor.
dışarıdaki anlıyor mu?
mesela,sınıflı toplumlar nesnenin
ağırlığına sahi olduğu ve özneyi belirlediğibir süreci kapsar.
kapitalizm akla karşı düzen kurar.
batılılaşan ülkelerde insanların ruh
hastası olmasının nedeni gerçeklik fikrini yitiriyor olmalarıdır.
lukacs: “feodal toplumda, toplumsal
ilişkiler henüz insanın kendi doğasına yatkın bir karakter taşıdığı, toplum
bütünüyle çok az örgütlenmiş olduğu için ve üstelik toplum, insanlar arası
ilişkilerin tümü üzerinde bunların bilincinde onun kendi gerçekliği olarak
belirlenmesini sağlayacak, bir kontrol yaratamadığı içindir ki insan toplumsal
bir yaratık olduğunun bilincine varamıyordu”.
insan, toplumsal/ sosyal varlık.
bilinç, koşullarla ilişkili. nedensellik.
lukacs, nesnel ve öznel, iki farklı
görünümden söz eder. bir: nesneler, nesneler arası ilişkiler ve bütün bunların
oluşturduğu bir nesneler dünyası. bu koşullara bağlı olarak özneler, nesneler
tarafından kuşatılmışlardır ve koşullar nesne-bağımlı bir yaşam için uygundur.
özneler, nesnel gerçeklikle karşılaştırklarında iki seçenekleri vardır. bir.
tanıma. iki. reddetme. tanıma, uyum göstermedir. insanın şeyleşmesi.
emek, nesneleşmeye bağlı olarak,
öznenin kendisinden çıkar, nesneye aktarılır. kapitalist toplum koşullarında,
diğer üretim biçimlerinden farklı olarak nesneler pazarda satılmak üzere
üretilirler. Böylece nesne, özneden kopar, ona başka bir nitelik kazanır ve
kendisi ile ilişkisiz bir şekilde farklı öznelerle ilişkilendirilir. emek,
pazar yerinde/ ortamında alınıp satılan bir meta haline dönüştürülmüştür.
yabancılaşma.
şeyleşen işçi, emek gücünü satın alarak
şeyleşen burjuvayla toplumsal gerçekliğin öznel görünümünü oluştururlar.
nesnel koşullar öznel koşulları
belirleyecek kadar güçlü olduğundan özne, köledir. koşullarını değiştiremez.
nerede ise orada kalır.
köleler için ekomomideişlerin iyi ya da
kötü yönde seyretmesi, kriz olmadığı sürece sınırda fark eder. ekonomik
canlanma devresinde dahi köle köle olarak kalmaya mahkûmdur.
selâm ile efendim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder