Politik iktisat okurken demli çay içilir


 22.09.2012 00:00

“Yurtiçi savaşlarda halka uygulanan tarifenin bir benzeri/ salağa yatmanın teröristçe tanımlanmasıdır”. cihat duman.

dışarıdaki sorar: ekonomi iyiye mi kötü ye mi gidiyor?
dışarıdaki, türkçe’de yok, outsider, karşılığı olan.
the soru, tıpkı 212 numaralı ego aracının kuğulu park’tan geçip geçmediği sorusudur. tıpkı değil, aynısıdır.
yanıt evet ise rahatlayacaktır potansiyel yolcu. hayır ise duracaktır.
hegel’in, rasyonel olan gerçektir/ gerçek olan rasyoneldir, prensibi özneden olanın nesnede/ nesnede olanın öznede bulunması, açıklaması bir şaka olarak duruyor.
özne nesne özdeşliği fikrini lukacs şu şekilde özetliyor: “bu özdeşlik hegel’de düpedüz mantıksal felsefi biçimde meydana geliyor, yani feragat edileni, özünden verileni geri aldıktan, yabancılaşmayı içerip aştıktan sonra, felsefede mutlak akıl –ruhun en üst aşamasına ulaşması ve öz bilinçliliğin kendine varış veya dönüş şeklinde…”
lukacs, hegel’in özne-nesne özdeşliği fikrini tarihsel materyalizme oturtmaya çalışıyor.
dışarıdaki anlıyor mu?
mesela,sınıflı toplumlar nesnenin ağırlığına sahi olduğu ve özneyi belirlediğibir süreci kapsar.
kapitalizm akla karşı düzen kurar.
batılılaşan ülkelerde insanların ruh hastası olmasının nedeni gerçeklik fikrini yitiriyor olmalarıdır.
lukacs: “feodal toplumda, toplumsal ilişkiler henüz insanın kendi doğasına yatkın bir karakter taşıdığı, toplum bütünüyle çok az örgütlenmiş olduğu için ve üstelik toplum, insanlar arası ilişkilerin tümü üzerinde bunların bilincinde onun kendi gerçekliği olarak belirlenmesini sağlayacak, bir kontrol yaratamadığı içindir ki insan toplumsal bir yaratık olduğunun bilincine varamıyordu”.
insan, toplumsal/ sosyal varlık. bilinç, koşullarla ilişkili. nedensellik.
lukacs, nesnel ve öznel, iki farklı görünümden söz eder. bir: nesneler, nesneler arası ilişkiler ve bütün bunların oluşturduğu bir nesneler dünyası. bu koşullara bağlı olarak özneler, nesneler tarafından kuşatılmışlardır ve koşullar nesne-bağımlı bir yaşam için uygundur. özneler, nesnel gerçeklikle karşılaştırklarında iki seçenekleri vardır. bir. tanıma. iki. reddetme. tanıma, uyum göstermedir. insanın şeyleşmesi.
emek, nesneleşmeye bağlı olarak, öznenin kendisinden çıkar, nesneye aktarılır. kapitalist toplum koşullarında, diğer üretim biçimlerinden farklı olarak nesneler pazarda satılmak üzere üretilirler. Böylece nesne, özneden kopar, ona başka bir nitelik kazanır ve kendisi ile ilişkisiz bir şekilde farklı öznelerle ilişkilendirilir. emek, pazar yerinde/ ortamında alınıp satılan bir meta haline dönüştürülmüştür. yabancılaşma.
şeyleşen işçi, emek gücünü satın alarak şeyleşen burjuvayla toplumsal gerçekliğin öznel görünümünü oluştururlar.
nesnel koşullar öznel koşulları belirleyecek kadar güçlü olduğundan özne, köledir. koşullarını değiştiremez. nerede ise orada kalır.
köleler için ekomomideişlerin iyi ya da kötü yönde seyretmesi, kriz olmadığı sürece sınırda fark eder. ekonomik canlanma devresinde dahi köle köle olarak kalmaya mahkûmdur.

selâm ile efendim. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder