Düşünmek düşüncenin n’inci gücüdür


 02.09.2012 00:10

‘komik, boşlukta çözünerek hiçliğe dönüşen bir bekleyiştir’. kant.
‘gel ve bize yok olan şeyin mülkiyetini, bir kalbin devinimini geri ver’. blanchot.

bir rüya gördüm.
küçük bir ordu oluyor, the ordu, orta doğu, afrika, iç asya ve uzak asya’da tek bir devlet kurmak peşinde oluyor, tek büyük devlet, aklıma yatmıyor, ingiltere’de the ordu’nun karargâhındayız, colchester, isimli kasabadayız, alanda, soldan direksiyonlu bir ferrari çalışır vaziyette, hızla araca atlıyorum ve adanın en güzel kenti edinburg’a doğru yol alıyorum. yol, uzun. yağmur, var. araç, kaymıyor.
uyandım. elimde, spinoa’nın ethica’sı var.
yanlış bir şey yapmış olmalıyım. hatırladım: haberleri izlemiştim.
deleuze: “spinoza bilimlere ve felsefeye yeni bir yol açtı: bir bedenin ne yapabileceğini bilmiyoruz bile, diyordu, bilinçten ve zihinden bahsediyoruz, bütün bunlar üzerine gevezelik ediyoruz, ama bir bedenin neye muktedir olduğunu, kuvvetlerinin ne olduğunu ve ne hazırladığını bilmiyoruz. nietzsche zamanın geldiğini biliyor: ‘bilincin alçakgönüllü hale geldiği aşamadayız’. bilinci gerekli olan alçakgönüllülüğe davet etmek, onu ne ise o olarak almaktır: bir belirti, yalnızca daha derindeki bir dönüşümün ve hiç de tinsel olmayan kuvvetlerin etkinliğinin belirtisi olarak. ‘belki de zihnin bütün gelişiminde yalnızca beden söz konusudur’. bilinç nedir? freud gibi nietzsche de bilincin, benliğin dış dünya tarafından etkilenen bölgesi olduğunu düşünür.  buna karşılık, dışsallık bağlantısından çok (gerçeklik açısından) üstünlük bağlantısı (değerler açısından) ile düşünülmüştür. Bu farklılık bilinç ve bilinçdışının genel bir kavranışında genel temsil eder. nietzsche’de bilinç her zaman kendisinden üstün olana boyun eğen veya ona ‘katılan’ astın bilincidir. bilinç hiçbir zaman  kendiliğin bilinci değildir, bir benliğin, bilinçli olmayan kendilikle olmayan bağlantısının bilincidir. efendinin bilinci değil, bilinçli olmaya ihtiyacı olmayan efendiye dair kölenin bilincidir. ‘bilinç genel olarak yalnızca bir bütün üstün bir bütüne boyun eğmek istediği zaman ortaya çıkar. bilinç, kendisinin işlevi olabileceğimiz bir varlıkla ilişki içinde doğar’. işte bilincin köleliği budur, yalnızca ‘üstün bir bedenin oluşumunun’ göstergesidir”.
tek tırnak içindekiler deleuze tarafından alıntılanan nietzsche’nin sözleridir.
baudrillard bir yerde şiir ile psikanalitik biçim arasında bir ilişki olup olmadığını soruyor. b’nin öteki sorusu: şiir sanatı açısından arzu ve bilinçaltı nedir?
şair, söz söyleme imtiyazı kendiliğinden/ doğal olarak/ söyleyemediğimiz bir neden ile olan adam.
bilinç altının devrede olduğu yerler: kelime oyunu, düş, dil sürçmesi ve semptom.
şair’de kalan ne var?

selâm ile. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder