26.08.2012 00:08
‘adım ece ayhan çağlar.
başka adım yok’. ece ayhan.
orhan pamuk, burjuvazi ile ilgili bir
şey söylemiş. bittabiiki, söylediğinin bir önemi yok.
türkiya’da paralar, kelimeler ve korna
sesleri simgesel değiş tokuşa tabiidir. insan arayışının tam merkezinde
hakikatin olmadığı durumda arayışın bir kaza ile sonuçlanacağı beklenmelidir.
sorunlar olabilir. olur. büyük sorun,
sorunların merkezde olmasıdır.
parası olan adam, parası olduğu için
burjuva değildir. burjuva, kültür ve iktisadi/ siyasal bir kip sahibidir.
toplumsal bir kavram olarak burjuvazi,
türkçe’de günlük dilde kullanılan bir kavram değildir. niçin kullanılmıyor? bir
açıklama: türkiya’da burjuvazi günlük/ tarihi hayat ile ilgili değildir.
htkulüp programındaki yüzler, yabancı
yüzler…
‘türk burjuvazisi’ yanlış tabir.
‘türkiya’daki burjuvazi’, kullanılabilir bir tanımlama olabilir.
toplum, bir erteleme, sonsuza dek sürüp
giden bir erteleme ile ayakta kalıyor. erteleme sayesinde burjuvazi ile toplum
bir türlü karşı karşıya gelmiyor.
burjuvazi adına söylenen şudur: bakın
burada bir şey oluyor, yakında geçecek, zamana bağlı olarak her şey değişecek,
sakin olun, herkes evine gitsin ve rahat uyusun.
dışa kapalı ya da dışa açık. iki
devrede de kazanan burjuvazidir. ekonomi dışa kapalı iken, dışa kapalı olduğu
için kazanan burjuvazi idi. ekonomi dışa açıldığında, ekonomi dışa açıldığı
için kazanan yine burjuvazi oldu.
ne bahasına?
baha açık: burjuvazi dışındakilerin
yitirdikleri kadar.
kazananların kazandıkları kaybedenlerin
kaybettiklerinden milli gelirdeki büyüme kadar farklıdır.
ekranda konuşan iktisatçılar önemli
değildir. ve rütbeleri.
iktisadi denilen, gerçekte ‘iktisat
dışı’ndan başka bir şey değildir.
harvard’ta iktisat okumak, iktisatın
anlaşılmasına engel olabilir. teorik olarak imkansız. fakat, gerçek.
nobel edebiyat ödülünün edebiyat
dışında bir anlamı olmalı, vardır.
çocukların ayrı bir dünyaya/ çocuk
dünyasına sürgün edildiği, idealleştirildiği, dışlandığı bir devrede yetişkinin
hatıralarından kopartılması gerekiyor olmalı. edebiyat bir yapıcı olduğuna göre.
kendilerinin teknolojiyi
yakalayamadıklarından dolayı yitirdiklerine inandırılan anne babanın çocuğuna
bilgisayar satın alması trajik bir yeniden üretim süreci inşaa ediyor. onlar da
kaybedecek. kaçınılmaz.
idealleştirilmiş nesneler dünyasına
kapatılmış bir kuşak, çocuklarını bilgisayar dünyasına sürgüne gönderiyor.
foucault’nun çözümlemesi, kültür
tarihinin 19.yüzyıldan itibaren emekte/üretimde kesin bir yere sahip olacaklar/
olmayacaklar şeklindeki gruplandırılma sürecini haber veriyordu.
süreç bir başka şekilde devam ediyor.
selâm ile.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder