iktisat denilen gerçekte iktisat dışından başka bir şey değildir


 26.08.2012 00:08

 ‘adım ece ayhan çağlar. başka adım yok’. ece ayhan.

orhan pamuk, burjuvazi ile ilgili bir şey söylemiş. bittabiiki, söylediğinin bir önemi yok.
türkiya’da paralar, kelimeler ve korna sesleri simgesel değiş tokuşa tabiidir. insan arayışının tam merkezinde hakikatin olmadığı durumda arayışın bir kaza ile sonuçlanacağı beklenmelidir.
sorunlar olabilir. olur. büyük sorun, sorunların merkezde olmasıdır.
parası olan adam, parası olduğu için burjuva değildir. burjuva, kültür ve iktisadi/ siyasal bir kip sahibidir.
toplumsal bir kavram olarak burjuvazi, türkçe’de günlük dilde kullanılan bir kavram değildir. niçin kullanılmıyor? bir açıklama: türkiya’da burjuvazi günlük/ tarihi hayat ile ilgili değildir.
htkulüp programındaki yüzler, yabancı yüzler…
‘türk burjuvazisi’ yanlış tabir. ‘türkiya’daki burjuvazi’, kullanılabilir bir tanımlama olabilir.
toplum, bir erteleme, sonsuza dek sürüp giden bir erteleme ile ayakta kalıyor. erteleme sayesinde burjuvazi ile toplum bir türlü karşı karşıya gelmiyor.
burjuvazi adına söylenen şudur: bakın burada bir şey oluyor, yakında geçecek, zamana bağlı olarak her şey değişecek, sakin olun, herkes evine gitsin  ve rahat uyusun.
dışa kapalı ya da dışa açık. iki devrede de kazanan burjuvazidir. ekonomi dışa kapalı iken, dışa kapalı olduğu için kazanan burjuvazi idi. ekonomi dışa açıldığında, ekonomi dışa açıldığı için kazanan yine burjuvazi oldu.
ne bahasına?
baha açık: burjuvazi dışındakilerin yitirdikleri kadar.
kazananların kazandıkları kaybedenlerin kaybettiklerinden milli gelirdeki büyüme kadar farklıdır.
ekranda konuşan iktisatçılar önemli değildir. ve rütbeleri.
iktisadi denilen, gerçekte ‘iktisat dışı’ndan başka bir şey değildir.
harvard’ta iktisat okumak, iktisatın anlaşılmasına engel olabilir. teorik olarak imkansız. fakat, gerçek.
nobel edebiyat ödülünün edebiyat dışında bir anlamı olmalı, vardır.
çocukların ayrı bir dünyaya/ çocuk dünyasına sürgün edildiği, idealleştirildiği, dışlandığı bir devrede yetişkinin hatıralarından kopartılması gerekiyor olmalı. edebiyat bir yapıcı olduğuna göre.
kendilerinin teknolojiyi yakalayamadıklarından dolayı yitirdiklerine inandırılan anne babanın çocuğuna bilgisayar satın alması trajik bir yeniden üretim süreci inşaa ediyor. onlar da kaybedecek. kaçınılmaz.
idealleştirilmiş nesneler dünyasına kapatılmış bir kuşak, çocuklarını bilgisayar dünyasına sürgüne gönderiyor.
foucault’nun çözümlemesi, kültür tarihinin 19.yüzyıldan itibaren emekte/üretimde kesin bir yere sahip olacaklar/ olmayacaklar şeklindeki gruplandırılma sürecini haber veriyordu.
süreç bir başka şekilde devam ediyor.

selâm ile. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder