Baskı güç/ Düş gücü gerçeklik oluşturur


 30.08.2012 12:43

 “yanlış kabul edilmediği sürece, bir yanılsamanın değeri bir gerekliğin değeriyle tam olarak aynıdır. ama yanılsama bir kez yanılsama olarak görülürse, artık yanılsama niteliğini yitirir. demek oluyor ki, ancak ve ancak yanılsama kavramının kendisi, kendi başına yanılsamadır”. baudrillard.

“gerçek, yanılsama içinde kaybolmaz, bütünsel gerçeklik içinde kaybolan, yanılsamadır”. baudrillard.

karşıdan gelen bir genç bir adam, bulvar’da, mükemmel bir aksan ile italyanca konuşuyor, yüzü temiz, elinde kahve, yabancı gazete, roma sokaklarında yürüyen sade bir romalı. genç adam’ın merkezinde sorunlar yok bir idea var. bu nedenle, genç adam başka bir yerde.
karşılaşma tekrarlandı. birden çok karşılaşmada ilk karşılama aranır. ilkinde yoğunlaşmış olan öz belirler.
park’ta oturuyor, bir kanepe üstünde uyurken gördüm. elinde gazete, kitaplar. konforlu bir sofa üstünde çocuklarının seslerini dinlerken uyuyakalmış bir baba huzuruna sahip bir yüz. tam olarak güvenli ve geçiciliğinin keyfine sahip. burada ve şimdi, geçici.
kapitalizmin baskısı tarafından ortaya çıkan güç ve düş gücünün yarattığı bir gerçeklik sahibi genç adamla kahve içtik. almanya doğumlu. türk. alman eğitim sisteminde başarılı oluyor. isviçre’nin italya sınırında bir kentte bankacılık ve finans okuyor. isviçre’de büyük bir banka’da çalışırken finans krizinden sonra işsiz kalıyor. türkiya’ya geliyor. kimsesi yok. gözlüğünün tek camı kırık, yaptıramıyor. mükemmel türkçe, ingilizce, almanca, İtalyanca, konuşuyor.
genç adam modernliğin özgün versiyonu. yalnız ve yalnızlığı sorun değil. ütopya sahibi ve yarışmıyor. reddiyor. taklit değil. kavramak ve hiçliğe doğru sadeleşmek.
almanya ve isviçre’yi öldürmeye çalışıyor ya da her ân iki ülkeden birine dönebilir. gerçekliğin katili olmak ya da intihar etmek arasında bir yerde iken sakince bekliyor.
bir bilinç olayı değil. bir tarz.
insanın kendi varoluşuna inanması gerektiği fikri yalnızca bir fikir. iyi fikir. ve karşılığı yok. insanın savaşa karşı olmamasının nedeni, ölmek isteği. yokluğunun fiziki onaylanması.
bilinç, ânlık bir varoluş yansıması değil. gecikmeli. bir zaman, birden çok zaman gecikmesi ile devrede. gerçekliğin meydan okuması karşısında zihin önceki/tarihi algılama yöntemini kullanır. kullanmak durumunda. başka bir seçeceği yok. olayların bilinç dışı etmenlerle açıklanmasının bir gerçekliği var.
kesin ve çelişkili bir gerçeklik tarafından dışlanmış olmak. bir kerede ve sonsuza kadar.
levi-strauss iki ayrı kültürden söz eder. içe atan, emen, yiyip yutan kültürler. ve kusan, dışa atan, dışlayan kültürler.
bilinç gecikmesine mahâl vermeden  hareket etmeli.

selâm ile...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder