14.09.2012 00:08
“beyoğlu’nda. sakızağacı
caddesi’nde, devletin hem dışında, hem de karşısında olarak, bir pezevengin ve
bir orospunun oğlu olarak, biz de diyoruz ki: ‘şiir, şiirde kalmaz efendiler!
kalmamıştır da! evet, bir şiirde dizgi yanlışı olabilir! ama, baba düşüncede?
asla!”.
bir: modern insan/ aydınlanmacı, ölüm
olayını normal ve kutsal olmayan bir olay olarak görür. önlenemez, herkes
ölecek.
iki: burada bir çelişki var. ölüm
olayının normal görülmesi ‘gelişme düşüncesi’ ile çelişkilidir. modernite’nin
doğa’ya hâkim olmak düşüncesi ile.
üç: o hâlde, modern düşünce’ye göre,
ölüm bir skandaldır.
kışla’daki patlama, olayın kaza ya da
saldırı sonnucununda gerçekleşmiş olmasının bir farkı yok, güvenlik
düzeni ile ilgilidir.
octavio paz: “salgın hastalıkların
üstesinden gelen modern bilim bize diğer doğal felaketler konusunda da inanılır
açıklamalar sunmuştur. bu açıklamalara göre doğa bizim suçluluk duygumuzun
emanetçisi olmayı bıraktığı sırada, teknik kaza kavramını yayıp, genişleterek
onu tamamen farklı bir şeye dönüştürmüştür. gündelik yaşantımızın bir parçası
haline gelen kaza adlı hayalet uykusuzluğumuzun peşini bırakmayan bir
saplantıya dönüşmüştür. fizikteki belirsizlik ilkesi ve gödel’in mantıktaki
kanıtı tarihsel dünyadaki kazanın eşdeğerlisidir. aksiyomatik ve belirleyici
sistemler tutarlılıklarını yitirdiklerinden, ortaya kapatılması imkânsız bir
uçurumum çıkmasına yol açmışlardır. bu uçurum bir gerçeklikten çok sistemsel
bir özellik, sisteme ait bir şeydir. kaza bize özgü politik düzenlere ait bir
hastalık ya da istisnai bir olay değildir. bizim uygarlığımıza ait düzeltilme
olasılığı bulunan bir hata da değildir. kaza bizim bilim, politika ve ahlak
anlayışımızın doğal bir sonucudur. kaza bize ait gelişmedüşüncesinin bir
parçasıdır. kaza, zorunluluk adlı bir paradoksa dönüşmüştür, bir başka deyişle,
kaza kendisinden kaçınılması olanaksız bir zorunluluk olup, belirsiz bir
özgürlüğe sahiptir. materyalist bir bilime dönüştürülmüş olan beden olmayan
(ruhundan ayrılmış beden mi) şeyse terörle eşzamanlıdır. kaza aklın, şu bizi
mest eden, niteliklerden biridir. hiristiyan ahlak baskı yapma gücünü akla
devredince, bu insanüstü güç de ahlakını yitirmiştir. bu olay azteklerdeki
korkunun geri dönüşüne benzemekle birlikte herhangi bir kehanet niteliği
taşımadığı gibi ilahi bir özelliğe de sahip değildir. kaza sıradan ve saçma bir
şeye dönüşmyecektir çünkü kaza bir kazadan bir başka şey değildir”.
araştırma?
türkçe’de araştırma kelimesi tek
taraflı bir fiildir.
siyasal teori. birbiri ile özdeş/ aynı
nitelikleri olanların karşı partilerde/doktrinlerde /dünyalarda olmaları durumu
bir gerçekliktir. görülüyor. kader/ coğrafya onları ayrı partilerde tutuyor.
aynı kişilerin ayrı doktrin sahibi
olmaları imkânsız olduğundan her şey bir gösteri olarak yaşanıyor.
o öyle söylüyor, çünkü öyle söylemesi
gerekiyor.
selâm ile.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder