insan semptomdan ibaret


 03.12.2012 01:02


‘yadsıma, olumlama ile aynı ve birdir’. spinoza.

lacan’a göre, insan aldatılmış bir semptomdur.
thealdatılma büyük ö ile başlayan öteki’ye dair biz dizi yanlış tanıma ile kendini ortaya koyar.
kadın, farkında olmayan, semptom. kadın bir bilinç altıdır. 
kadının kelime ile irtibatsızdır. kadın, dinlemez. beklenen, kadının dinliyormuş gibi yapmasıdır.
the semptom, lacan’ın kavramıdır. İlk olarak freud tarafından kullanılmıştır. freud’a göre, semptom, bilinçdışının açığa çıkması. semptom, kendini, rüyada, dil sürçmesinde ve dile takılan nüktede kendini belli eder. ile
freud, semptomun pek çoklu belirlenme oluştuğunu söyler. insan karmaşık varlık ve hayat zengin/ türlü.
lacan’da semptom, matematikteki, sigma, kavramı olarak kullanır. birleştiren, toplam.
orada geride ne var, şimdi neyi göremiyoruz, geridekilerin kipi nedir, tarihin belirlemesinden kurtuluş var mı, geçmişi yeniden inşaa etmek mümkün mü, gelecek nasıl öngörülebilir, vs.
marx’ın meta analizi ile freud’un rüyaya dair analizi arasında bir benzerlik var. biçimin gerisindeki içerik arayışı.
zizek, itiraz ediyor. zizek, freud ve marx’a ateş ediyor. zizek’e göre, sorun, rüyanın arkasındaki sır değildir. sorun, sırrın neden rüya biçimini aldığıdır. araştırılması gereken budur. zizek, freud’u aptalca izlemeye dair uyarıyor. 
klasik iktisat meta biçiminin sırrını çoktan keşfetti. bir sınırlılık ile. klasik iktisad, emeğin gerçek zenginliğin kaynağı olmasında takıldı kaldı. klasik iktisatçılar iktisadın sırrını bulmuşlardı. sorun, klasiklerin işin özüne fazla odaklanmaları oldu. biçimi içeriğe ve biçimi saklı çekirdeğe indirgemenin yeterli olmayacağını görememişlerdi.
lacan’a göre, bilinçaltı freudçu kimliğin bastırılmış orijinal arzusu değildir. bilinçaltı dile getirilemez, durdurulamaz , tatmin edilemez bir arzu da değildir. lacan, bilinçaltını ne ilksel ne de içgüdüseldir. bilinçaltının en temel olanlar üzerine bildiği şey, belirtecin unsurlarından daha fazlası değildir.
bilinçaltı; kaynayan kazan, mağara değil. freud’un tarif ettiğinin tam tersine. lacan, büyük harf ile başlayan, öteki, olarak adlandırıyor freud’un keşfi olan bilinçaltını. 
ismet özel’in bilinç ile ilginçlik arasında kurduğu ilişki.
ötekinin fantazması tarafından belirlenmiş bir görüntü karşısında bilinç nedir ki?
ekonominin ideoloji ile ilişkisi mi?
meselâ amerikalılar, kapitalizmi sever. her amerikalı işçi yeteri kadar çalıştığında ford kadar zengin olacağına inanır. amerikan politik sisteminin zenginden yana olduğunu gördüğü hâlde politik tiyatroya seyirci olarak dahil olur. ideoloji, umut ve kendini engelleme olarak iş görüyor.
the olay’ın kadınlarla irtibatı mı?
dünyayı kadınların idare ettiği varsayılabilir, geçerli varsayım olur. üretim ve rüya, kadın varlığı ile ilgili. üretimin örgütlenmesi ve bir teşkilat edimi olarak aşk.

selâm ile. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder