Tebessüm ediyoruz /o hâlde


 06.12.2012 02:13

 “klasikler en karanlık ve en kanlı zamanlarda yaşamışlar ve insanlığın gördüğü en güler yüzlü ve en neşeli kişiler olmuşlardır”. eski bir çinli filozof.

âşk başkasını hedefler. sonunda, bütün olanı/ bir olanı.
anlamın görüntüsü yüzde belirir.
yüz hiyerarşi oluşturur. rıza ile. âşık olunan tüm duyu organlarının toplandığı yüzdür.
tebessüm eden yüz bir kendilik hâli. açık. başkası kavramının ben kavramına nazaran yeni bir içeriği yoktur. yüz, başka yüzde yeni olanı arar. kendinde yeni oluşturacak bir köken.
ben göremedim/ sen gördüklerini bana göster.
bejamin’e göre, güleryüz üç maddedir. bir: düşünüp taşınmadan güler yüz gösterilmez. iki: güler yüzlülük, küçük şeyleri rasgele yapmayı değil, büyük işleri sanki en küçük işlermişcesine yapmayı kapsar. üç: güler yüzlülük insanlar arasındaki uzaklığı ortadan kaldırmaz, aksine canlı kılar.
ismet özel, gözlerimin önünde, tebessüm eden bir yüz şekli ile. hazırlıklı, büyük resmin farkında, titiz ve doğrudan. ve her ân mahkemede sorguya çekilmeye hazır. ismet özel, savcısızdır.
güler yüzlü olanın yenilmesi imkânsız. tek başınadır ve yalnız kalması imkânsız. yarışmadığı için kaybetmesi imkânsız. talep etmediği için hâyâl kırıklığı yaşaması imkânsız.
yüz bir gelecek göstereni değil. bir tarihî gösteren. yüzde beliren tarihî olayların tamamlayıcılık kurgusundan kurtulması, anlamsız bir şekilde yüzde belirmesi. fikirlerin, hâyâllerin, kavram ve deneyimin bir karmaşa olarak belirmesi. şimdiden kopuk ve şimdi için hazırlıksız.
insanın yüzünü tasarlaması olarak teknik imkân bir nesneleştirme olur. moda faşizminin buyruğu. ayrı.
yüz bir ayrıcalık talep eder. sahip olduğu ayrıcalığın onaylanması. başkası kavramı için bir metafor.yüzden yola çıkmak. o yüz ve saire ile irtibatlı bir kurgu oluşturmanın rahatlığı ile kendine sahip çıkmak.
yüz ile ilişkimizde yüzden kopabiliriz. tebessüm yüzün unutulduğu bir geçici hâldir. bir doğum ve ölüm hâli. başlangıç ve son.
levinas: “ben ile başkası arasındaki ilişki, birbirleri nezdinde aşkın olan taraflar arasında eşitsizlikle başlar; bu ilişkide b’nin özdeşliğinin a’nın özdeşliğinden farklı olmasından çıkarabileceğimiz biçimde belirmez. Başkasının başkalığı burada onun kendisine özdeşliğinden çıkmaz, aksine onu kurar: başka’sı başka olandır”.
tebessüm etmeyen yüz bir yitimdir. korkutucu bir yitim.

selâm ile.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder