05.12.2012 02:45
devrim ile evrim arasında bir araç olarak moda faşizmi.
mülkiye’de ilk sene sosyoloji
dersinden bütünlemeye kalmıştım. marx’ı okumayı reddetmiştim. ülkücüydüm
ve bir ülkücü olarak marx okumak, yoldan çıkmaktı. dersin hocası, milliyet
okuru, türker alkan, on sorudan altısını marx’tan sormuştu.
ne olduğu belirsiz sosyal demokrasi,
zaman/ emek kaybıdır. türker alkan’ın bir sosyal demokrat partinin kuruluşunda
yer aldığını hatırlıyorum. sosyal demokratların faşizme yatkın olduklarını o
yıl idrak etmiştim. on sorudan altısı marx’tan.
bütünleme sınavını doğu ergil’in
yapacağını öğrendim. doğu ergil, yazdığı kitabı okumam gerektiğini emretti.
doğu ergil’in kitabı bir kafa
karışıklığı suçunun delilidir.
türkiya’da tercüme kitap okurunun
kafası karışıktır. türkçe’de çeviri kitap yoktur. bir iki güvenilir çevirmen
istisna olmak üzere.
doğu ergil’in karalamasını sınavdan
sonra unuttum. sınavda ne yazdığımı sınavdan sonra unuttum. üzerimden bir alman
tankı geçmişti. ayakta kaldım. , iktidar/ bilgi iktidarı belirsiz alanlar
yaratarak yönetir.
iktidar teknolojisi, ideolojiden tam
olarak bağımsız, iktidarkinden bağımsız.
bilmiyorlar yazıyorlar, ideolojinin
marx tanımı olan, bilmiyorlar yapıyorlar, ilkesi. işliyor.
zizek: “ideolojinin özü, ideolojik
yapıyı idame ettiren fantezi
tarafından oluşturulur ve ideolojinin içimdeki onun özünü oluşturan bu fantezi,
toplumsal varoluşun gerçekliğini karışık, belirsiz, hâle geitrir ve onun
sönümüne yol açar”.
toplumsal bir saçmalık yok.
zizek’e göre, ideoloji gerçekten de
maskelenmiş bir toplumsal semptomdur. bu durumda, günümüzün ideoloji
eleştirisi, ideolojinin ‘siyasal’ temelini açığa çıkarmaktadır.
İdeolojik yaklaşmak, ideolojik
yaklaşımlar geçerli değildir, modası geçmiş ideolojik yaklaşımlar?
politia teknikleri olarak sayılmalı.
zizek: “günümüzün toplumsal
gerçekliğinin kendisi, marx’ın gerçek soyutlamanın gücü olarak bahsettiği şeyin
tahakkümü altındadır. belirli özel toplumsal koşullarda soyutlama fiili
toplumsal yaşamın doğrudan bir özelliği, somut bireylerin davaranış biçimi
hâline gelir ve onların kaderleri ve sosyal çevreleri ile ilişkilenir. burada
marx, hegel’in evrenselliğin nasıl kendisi için haline
geldiği şeklindeki görüşünü paylaşır”.
zizek’e neden takılmalı?
gerekçe. çok iyi biliyorum /fakat yine
de ile başlayan cümleler.
bir sinema yıldızının beni
umursamayacağını biliyorum, fakat yine de onu seviyorum. paranın da diğer
nesneler gibi maddi bir nesne olduğunu biliyorum, fakat yine de. hiçbir zaman
iyi bir okur olamayacağımı biliyorum, fakat yine de. dünyanın kötüye gittiğini
görüyorum, fakat yine de. öleceğimi biliyorum, fakat yine de.
fetişçi mantığa göre, hayranlar/
köleler somut nesneyi değil, ebedi bir şeyi talep etmektedir. Zizek’in deyişi
ile bu, ideolojik fantazinin yüce nesnesidir.
selâm ile.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder