ideoloji gerçekliğin kendisidir


 05.12.2012 02:45


devrim ile evrim arasında bir araç olarak moda faşizmi.

mülkiye’de ilk sene sosyoloji dersinden  bütünlemeye kalmıştım. marx’ı okumayı reddetmiştim. ülkücüydüm ve bir ülkücü olarak marx okumak, yoldan çıkmaktı. dersin hocası, milliyet okuru, türker alkan, on sorudan altısını marx’tan sormuştu.
ne olduğu belirsiz sosyal demokrasi, zaman/ emek kaybıdır. türker alkan’ın bir sosyal demokrat partinin kuruluşunda yer aldığını hatırlıyorum. sosyal demokratların faşizme yatkın olduklarını o yıl idrak etmiştim. on sorudan altısı marx’tan.
bütünleme sınavını doğu ergil’in yapacağını öğrendim. doğu ergil, yazdığı kitabı okumam gerektiğini emretti.
doğu ergil’in kitabı bir kafa karışıklığı suçunun delilidir.
türkiya’da tercüme kitap okurunun kafası karışıktır. türkçe’de çeviri kitap yoktur. bir iki güvenilir çevirmen istisna olmak üzere.
doğu ergil’in karalamasını sınavdan sonra unuttum. sınavda ne yazdığımı sınavdan sonra unuttum. üzerimden bir alman tankı geçmişti. ayakta kaldım. , iktidar/ bilgi iktidarı belirsiz alanlar yaratarak yönetir.
iktidar teknolojisi, ideolojiden tam olarak bağımsız, iktidarkinden bağımsız.
bilmiyorlar yazıyorlar, ideolojinin marx tanımı olan, bilmiyorlar yapıyorlar, ilkesi. işliyor.
zizek: “ideolojinin özü, ideolojik yapıyı idame ettiren fantezi tarafından oluşturulur ve ideolojinin içimdeki onun özünü oluşturan bu fantezi, toplumsal varoluşun gerçekliğini karışık, belirsiz, hâle geitrir ve onun sönümüne yol açar”.
toplumsal bir saçmalık yok.
zizek’e göre, ideoloji gerçekten de maskelenmiş bir toplumsal semptomdur. bu durumda, günümüzün ideoloji eleştirisi, ideolojinin ‘siyasal’ temelini açığa çıkarmaktadır.
İdeolojik yaklaşmak, ideolojik yaklaşımlar geçerli değildir, modası geçmiş ideolojik yaklaşımlar?
politia teknikleri olarak sayılmalı.
zizek: “günümüzün toplumsal gerçekliğinin kendisi, marx’ın gerçek soyutlamanın gücü olarak bahsettiği şeyin tahakkümü altındadır. belirli özel toplumsal koşullarda soyutlama fiili toplumsal yaşamın doğrudan bir özelliği, somut bireylerin davaranış biçimi hâline gelir ve onların kaderleri ve sosyal çevreleri ile ilişkilenir. burada marx, hegel’in evrenselliğin nasıl kendisi için haline geldiği şeklindeki görüşünü paylaşır”.
zizek’e neden takılmalı?
gerekçe. çok iyi biliyorum /fakat yine de ile başlayan cümleler.
bir sinema yıldızının beni umursamayacağını biliyorum, fakat yine de onu seviyorum. paranın da diğer nesneler gibi maddi bir nesne olduğunu biliyorum, fakat yine de. hiçbir zaman iyi bir okur olamayacağımı biliyorum, fakat yine de. dünyanın kötüye gittiğini görüyorum, fakat yine de. öleceğimi biliyorum, fakat yine de.
fetişçi mantığa göre, hayranlar/ köleler somut nesneyi değil, ebedi bir şeyi talep etmektedir. Zizek’in deyişi ile bu, ideolojik fantazinin yüce nesnesidir.

selâm ile. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder