“(eliyle
dizine iki kez vuruyor). bu insanın kendine vuruşudur; iki kez. iki kez vurur
insan kendine. (eliyle dizine iki kez daha vuruyor).gene iki kez tekrarlandı,
görüyor musunuz. iki kez’li bir gece bu gece, ikinci kez’de neler olacak onu
bilmiyorum. ama şu an ikinci kez’in içindeyiz”.lale müldür.
aldatmak bir özne değişikliği değildir. aldatmak
hareketsiz bir göçebelik/kaçış beklenmeyen bir yerde nefes almak/dinlenmek
değildir.
aldatmak/yenilmektir. kabul edilmeyen bir yenilgi
oluyor, yenilgi var olduğu görülmeyen bir olaydır.
spinoza, etika’nın ilk bölümünde/tanrı’dan mutlak
olarak sonsuz varlığı, yani bir ebedi ve sonsuz bir özü ifade eden sonsuz
sayıda sıfatın oluşturduğu bir tözü anlıyorum/not ediyor.
spinoza’ya aldatmayı soruyoruz.
spinoza’nın söylediği gibi/varolan her şey tanrı’nın
doğasını, başka bir deyişle özünü kesin ve belirli bir şekilde ifade eder/se
rahatız, rahat oluyoruz.
aldatılan/aldatıldığını nereden biliyor?
aldatılan bir haber beklemiyordur /bir açıklama
beklemektedir. olaydan/aldatıldığından emindir. emin olmak durumu
kendiliğindendir/gerçek ötesi olup olmamasının bir önemi yoktur. gerçekten daha
gerçektir. olmadığı kanıtlanamaz dahi /durum budur.
açıklamak, acındırmaktır. hâyâli tarihe dair bir
görüşme talebi/maddi bir şey/bir tazminat/kaybettiğine inandığı hâyâli şeyin
iadesinin gerçekleştirilmesi/ilk sevgilisinin geri dönmesi.
açıklama bir ifadedir/ifade ise bir acındırmadır. bir
olanın çoklukla yer değiştirmesi bir kuşatmadır.
aldatan bir ifade ile hakikat dizgesini yeniden kurarak
ötekinin ifadesini alır.
öteki/yakalanmıştır.
tam da adorno’nun söylediği gibi/aldatma olayını
aslında şüphelenen gerçekleştirmiştir.
aldatıldığına inananın şüphesi, aldatma olayının
kendisinden daha vahimdir. muhteşem olan the vahim olanın /bir kahve daha içer
misin/olağanlığında sorulmasıdır.
görülenlerin/duyulanların bir hâyâli teori ile
ilişkilendirilmesi varoluşa yönelik en büyük aldatmadır. eksik/yanlış/tutarsız
olandan yola çıkılarak olmuş olan ve olacak olan her şeyin yorumlanması
ahlâksızlıktır.
ahlâksızlık/varoluşa dair ikiyüzlülüktür.
spinoza:
‘hiçbir şey, tanrı olmaksızın varolamayacağına ve kavranamayacağına göre,
doğanın tüm varlıklarının, kendi özleri ve kendi yetkinlikleri oranında tanrı
kavramını kuşattıkları ve ifade ettikleri kesindir; dolayısıyla, doğada ne kadar
çok şeyi bilirsek, eriştiğimiz tanrı bilgisinin o oranda büyük ve yetkin
olacağı kesindir’.
Fil Dergisi, 1. Sayı, Mart 2015.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder