aldattı mı /neden aldattı/ne yaptığının farkında mı?


“(eliyle dizine iki kez vuruyor). bu insanın kendine vuruşudur; iki kez. iki kez vurur insan kendine. (eliyle dizine iki kez daha vuruyor).gene iki kez tekrarlandı, görüyor musunuz. iki kez’li bir gece bu gece, ikinci kez’de neler olacak onu bilmiyorum. ama şu an ikinci kez’in içindeyiz”.lale müldür.

aldatmak bir özne değişikliği değildir. aldatmak hareketsiz bir göçebelik/kaçış beklenmeyen bir yerde nefes almak/dinlenmek değildir.
aldatmak/yenilmektir. kabul edilmeyen bir yenilgi oluyor, yenilgi var olduğu görülmeyen bir olaydır.

spinoza, etika’nın ilk bölümünde/tanrı’dan mutlak olarak sonsuz varlığı, yani bir ebedi ve sonsuz bir özü ifade eden sonsuz sayıda sıfatın oluşturduğu bir tözü anlıyorum/not ediyor.
spinoza’ya aldatmayı soruyoruz.

spinoza’nın söylediği gibi/varolan her şey tanrı’nın doğasını, başka bir deyişle özünü kesin ve belirli bir şekilde ifade eder/se rahatız, rahat oluyoruz.

aldatılan/aldatıldığını nereden biliyor?
aldatılan bir haber beklemiyordur /bir açıklama beklemektedir. olaydan/aldatıldığından emindir. emin olmak durumu kendiliğindendir/gerçek ötesi olup olmamasının bir önemi yoktur. gerçekten daha gerçektir. olmadığı kanıtlanamaz dahi /durum budur.

açıklamak, acındırmaktır. hâyâli tarihe dair bir görüşme talebi/maddi bir şey/bir tazminat/kaybettiğine inandığı hâyâli şeyin iadesinin gerçekleştirilmesi/ilk sevgilisinin geri dönmesi.

açıklama bir ifadedir/ifade ise bir acındırmadır. bir olanın çoklukla yer değiştirmesi bir kuşatmadır.
aldatan bir ifade ile hakikat dizgesini yeniden kurarak  ötekinin ifadesini alır. öteki/yakalanmıştır.
tam da adorno’nun söylediği gibi/aldatma olayını aslında şüphelenen gerçekleştirmiştir.
aldatıldığına inananın şüphesi, aldatma olayının kendisinden daha vahimdir. muhteşem olan the vahim olanın /bir kahve daha içer misin/olağanlığında sorulmasıdır.
görülenlerin/duyulanların bir hâyâli teori ile ilişkilendirilmesi varoluşa yönelik en büyük aldatmadır. eksik/yanlış/tutarsız olandan yola çıkılarak olmuş olan ve olacak olan her şeyin yorumlanması ahlâksızlıktır.

ahlâksızlık/varoluşa dair ikiyüzlülüktür.


spinoza: ‘hiçbir şey, tanrı olmaksızın varolamayacağına ve kavranamayacağına göre, doğanın tüm varlıklarının, kendi özleri ve kendi yetkinlikleri oranında tanrı kavramını kuşattıkları ve ifade ettikleri kesindir; dolayısıyla, doğada ne kadar çok şeyi bilirsek, eriştiğimiz tanrı bilgisinin o oranda büyük ve yetkin olacağı kesindir’.

Fil Dergisi, 1. Sayı, Mart 2015.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder