Sanat aşk ve oyunu hep birlikte yücelten snobizme doğru


 01.09.2012 00:51

 ‘her şeye şaşıran ya da şaşırmaya hazır ve çocuksu’. seyhan erözçelik.

grafik çizim, ilk, new york’ta görüldü. 1972 baharında. duvarlar, kaplamalar, metro ve otobüsler, geçitler, alış veriş merkezlerinin otopark duvarları, politik ya da kişisel mesaj dışında, ilkel ya da karmaşık ve renkli veya değil.
1968 devrimi/ gösterisi grafik sanatı kapitalizmin öncü kenti new york’ta yükselişi arasında bir ilişki var.
orhan pamuk tipi romancılığın (aslında ortada bir roman da yok) 12 eylül sonrasında ortaya çıkışındaki türden bir ilişki.
disiplin ve çizim/ karalama.
new york’ta moda hızlı değişiyor/ değişir. new york, insanın, zamana müdahale tekniklerini durmadan geliştirdiği yer, yer ve zaman, iki tanımın, durmadan daraltıldığı tasarım bütünü.
tam da grafitinin en gelişmiş olduğu bir zaman diliminde artık moda değil. new york sanat galerilerinde satılan sanat parçalarından çok daha çekici grafikler, şahane barok şekiller ve grafiti yapıcıların anlayışlarına göre ortaya stiller ve ekoller çıkmışken.
1929 büyük buhranı öncesi ile sonrası arasında kent yaşamı ile 2008 öncesi ve sonrasında benzerliklerin olması normal.
new york bir devrim öncesi sessizliğin içinde olmalı şimdi. büyük bir patlama olacağı beklenmeli.
kapitalizm bir mekanik/ devirdaim makinesidir. bozulmayan bir otomobil imgesi, durmadan sağ sola çarpan, hedefsiz olması nedeni ile her ân çarpan, devrilen ve bozulduğuna dair bir beklentiden sonra kendi kendini onaran ve yeniden, herhangi bir insan idealine uygun olmayan bir yöne doğru hareket eden bir otomobil.
toplum, devirdaim makinesine bir tür tepki veriyor. globalleşme sürecine, bir çok farklı coğrafyada toplum, etnik ve dini milliyetçiliğin yükselmesi ile tepki verdi. kaybedenler, eldeki değerleri ile.
etnik ve dini milliyetçiliğin yükselişi, globalleşme sürecini başlatan/ devlet politikası ile destekleyen merkez ülkelerin çıkarına gerçekleşiyor.  her şey kendiliğinden olabilir. ya da bir program ile. fark yok.
borsa yükselişinde elinde daha çok kağıt olanların, ötekilere göre daha çok kazanmaları gibi bir şey. işin doğasına uygun ve ötekiler de razı.
kent ve kent kültürü, artık yok. paris bir 19 yüzyıl kenti olarak duruyor yalnızca.
duyarsızlaştırılmış, aynılaştırılmış, borçlandırılmış kent; herhangi bir dinamik sahibi olmayan kent. insanların, kent dışında herhangi bir yerde evde oturarak sistemin bir parçası olmak imkânı sahibi insanların, olmayan kent rantı için kent merkezinde yüksel kira ödemeleri için bir neden yok.
eğlence bitti.
kent ekonomik sistem gibi yayılıyor. yayılma nereye kadar yayılma? ve yayılma ile toplum/ insan ilişkisi?
david harvey, istanbul’a kadar geldi de, gazeteci bir kadın, the soru’yu sormadı, david’in marxist olmadığını haber yaptı.
 david, marxist olsun olmasın. david’e soru sor.

selâm ile.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder