24.08.2012 00:02
“evrenin mimarı olarak
tanrı ile yasa koyucu olarak tanrı her bakımdan birbirleriyle uyum içindedir.
bu nedenle bütün günahlar, cezalarını doğa düzeni ve şeylerin mekanik yapısı
aracılığıyla çekerler; aynı şekilde bütün iyi eylemler de her ne kadar
gerçekleşmezse ve her zaman için hemen gerçekleşmesi gerekmese de, cisimlerle
uyum halinde olan mekanik yollarla ödüllerini alacaklardır”. leibniz.
her şey, ne anlama geliyor? bilemeyiz.
sağlam bir felsefeci bir fizikçi’ye bu durumu haber verdi. fizikçi mutlu
olmadı.
fizik bilimciler, havalı
görünmelidirler. fizik bilimi ilerlemiyor. ilerlemek için umut vermiyor.
bilmeyenlerin havalı görünmeleri
gerekir. açık var ve kapatılması gerekli olmalı. iktisat’taki rant kavramı
yalnızca iktisat’ta değil başka yerlerde de görülüyor.
19.yüzyıl grand teorisyenler devridir.
grand teorisyen, iktisat, fizik, felsefe, kimya, matematik, alanlarında kadim
ve yeni olanları çalışan teorisyendir, bu benim alanım değildir, yeni devrede
icat edilen bir cümledir.
grand teorisyen, artık yok.
spinoza: “şeylerin sıralanması ya da
dizilişi tektir, doğa niteliklerin ister biri ister diğeriyle algılansın; bu
nedenle, bedenimizin eylemleri ve tutkularının sıralanması zihnin eylemleri ve
tutkularıyla eşzamanlı bir sıçrama içindedir (…) (böylece) zihnin kararları,
bedenin isteği ve kararlılığıyla birlikte, doğayla eşzamanlı durumdadır; ya da
bunlar aynı şeydir ve biz buna düşünce niteliği altında ele alındığında ve bu
nitelik açısından açıklandığında karar, uzantı niteliği altında ele alındığında
da ‘neden’ demekteyiz”.
felsefe olmadan yapılan bir bilim boş
çabadır. bir tür karanlıkta ilerleme.
bilim ve bilimin yanlış anlama şekli
olarak bilimcilik, sözlükteki, bilmiyorum, kelimesini, ortadan kaldırdı.
bilmiyorum, kelimesi, artık yok.
bilimin ilerlemesi daha çok şeyin
bilinmesine neden oluyor mu?
bilmekten anlaşılan şeyin nasıl bir
fikir olduğuna bağlı.
neyi bilebiliriz, sorusu
yanıtlandırılmalı.
her bir fikir için bir ideatum vardır.
ideatum, fikre denk gelen nesne. her bir fikir kendi ideatum’una dairdir. bu
yanlış fikir olmadığı anlamına gelmiyor. yanlış fikir, gerçeğin dışsal
belirtisine sahip olmayan fikirdir. dışsal belirti, nedir? kilit
soru.
fikirler dizgesinin bütününü ve
fikirler arasında bulunan bağımlılık ilişkisini kavrayamamak yanlış fikir
oluşturmaya neden oluyor. hawking’in söylediği, ‘tanrı’nın aklının tabanı’nı
anlamaya çalıştığına dair söz.
sezgi yöntemi ile inşaat.
yalnızca gerçeğin dışsal belirtisine
sahip olan bir fikir de bir hata kaynağı olabilir/ yanlış olabilir. fikir,
kendi ideatum’una denk düşüyor olsa dahi, fikrin dışsal özelliklerine
bakıldığında ideatum anlaşılmayabilir. o durumda şu: yetersiz fikir net
değildir.
yeterli fikir saydamdır.
selâm ile.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder